Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor het behalen van teamresultaten en betrokken bij het continu verbeteren van prestaties. Waarschijnlijk wil je zo veel mogelijk uit jouw gesprekken halen om zodoende te sturen op resultaat. Daarnaast wil jouw medewerker vaak weten hoe je tegen zijn of haar functioneren aan kijkt.
Deze training geeft je handvatten die je nodig hebt om goed voorbereid, met vertrouwen en vaardig de gesprekken te voeren. Je krijgt tools aangereikt hoe je samen met jouw medewerkers op effectieve wijze afspraken maakt die leiden tot het gewenste resultaat. Het is de wijze waarop je het gesprek voert en aansluit bij je gesprekspartner dat maakt dat het, door beide partijen, ervaren wordt als een goed gesprek of niet. Naast theorie, staan casuïstiek, praktijkcases en praktijkopdrachten centraal.
Inhoud en resultaat
- Je maakt kennis met performance management
- Je maakt een online vragenlijst en krijgt inzicht in jouw eigen Communicatiestijl
- Je bepaalt jouw leerdoel bij het voeren van gesprekken
- Je krijgt inzicht in de voorbereiding, de gespreksopbouw en de gesprekscyclus
- Je kunt SMART-doelen en -afspraken maken
- Je leert de structuur en technieken; regie houden in het gesprek/ actief luisteren, samenvatten en doorvragen
- Je leert om te gaan met emoties, weerstanden en lastige situaties
- Je oefent met het motiveren van medewerkers
- Je krijgt inzicht in het geven en ontvangen van feedback
- Je leert de do's & dont's
- Je gaat experimenteren met diverse casuïstiek; oefenen met gesprekken. Indien wenselijk met een improvisatieacteur/ belevingsregisseur
Optioneel kan voorafgaand aan de training een e-learning module 'Communicatiestijlen' gevolgd worden gebaseerd op de vragenlijst Communicatiestijl. Met deze e-learning leren deelnemers over het communicatiemodel, de vier kleuren en leren ze hun eigen communicatieprofiel te interpreteren. Een verdere verdieping vindt plaats tijdens de training.
Afhankelijk van de organisatie kan competentiemanagement meegenomen worden in de training. De STARR-methodiek is daar een onderdeel van.
Duur
2 dagen
Deelnemers
Maximaal 8