Inzicht betekent 'begrip van een samenhang'.
Of eenvoudiger: doorhebben hoe iets in elkaar zit.
Wie ben ik? Wie is de ander?
Dit steeds meer in de gaten krijgen.
In het dagelijks leven bouwen we dit inzicht op allerlei manieren op.
We kijken, we horen, we denken, we ervaren, we discussiëren, we lezen, we proberen, we maken fouten.
Wij vatten het samen in: bepalen, begrijpen en beleven.
Onderzoeken. Vaststellen. Benoemen.
Kortom het in beeld brengen van eigenschappen, competenties, drijfveren en talenten.
Wat geeft energie, wat gaat je gemakkelijk en wat je gaat je moeizaam af, wat heeft je voorkeur en wat niet? Waar voel je je comfortabel, waar niet?
Bepalen gebeurt onder andere door het inzetten van onze persoonlijkheidsvragenlijsten.
'Je ziet het pas als je het doorhebt'. Door hebben hoe het in elkaar zit. Samenhang herkennen en je daarvan bewust worden. Oorzaak gevolg relaties leggen. Kunnen vertalen naar effectiviteit: wat werkt, wat niet.
Begrip ontstaat door gesprekken, door training of e-learning.
Doorvoelen. Ondervinden. Ervaren.
Beleving als doorbraak voor persoonlijke groei. Van gedachte naar gedrag, van denken naar doen, van kennis naar karakter. Rondstappen in je leerzone, terwijl je rekening houdt met je eigen comfortzone.
Situaties die aansluiten op de praktijk, de beleving is levensecht. Samen met onze Belevingsregisseur. Van een oefengesprek tot powersessies, beleving workshops, films, improvisatiesimulaties en cabaret.
Samenwerken is dé bestaansreden van elke organisatie. De condities van de samenwerking zijn bepalend voor de kwaliteit van de output; cultuur, leiderschap, motivatie, tevredenheid, enzovoort.
Ons perspectief: het klimaat van samenwerken.
De bepalende condities die samenwerken bevorderen of belemmeren. Want optimale prestaties worden alleen geleverd bij een klimaat met de voorwaarden: onderling vertrouwen, het gevoel van veiligheid en de aanwezige ruimte voor kwetsbaarheid.
Van de ander op aan kunnen. Op elkaar kunnen rekenen en kunnen bouwen. Integriteit speelt een belangrijke rol, met name van de leiding. Maar ook normen en waarden.
Is sprake van respect en openheid? Of eerder van minachting en geheimhouding?
De mate waarin angst en vrees bepalend zijn voor gedrag. Aanwezigheid van spanning, benauwdheid, beduchtheid, intimidatie, dreiging. De mate waarin men kan acteren op kansen versus afgerekend wordt op afwijkingen. Kan men zichzelf zijn? Is er ruimte voor initiatief en proactieve bijdragen? Mag men fouten maken? Een veilig klimaat zorgt ervoor dat mensen kunnen ontwikkelen.
De mate waarin onze menselijke imperfecties zichtbaar en bespreekbaar zijn. Het voedt de behoefte aan erkenning in wie we zijn, zonder schaamte. Hieruit vloeit gemeenzaamheid en verbinding voort. Het maakt dat een ieder zich op zijn plek voelt. En daarmee ook nieuwe grenzen op zal zoeken.
Communicatie is een cruciale factor.
In alle eenvoud terug gebracht tot: ik, jij, wij.
Ik met jou, wij met elkaar.
Als je in jouw communicatie optimaal aansluit bij anderen ontstaat er verbinding. En verbinding is de basis van succes: wederzijds begrip leidt tot vertrouwen, leidt tot effectiviteit. We bereiken onze doelen.
Het begint bij jezelf. De manier waarop je communiceert komt voort uit hoe je als mens in elkaar steekt. Bewust zijn van kwaliteiten en valkuilen in het contact met anderen. Hoe kom ik over? Wat is het effect daarvan?
Tevens de sleutel voor persoonlijke ontwikkeling: leren om de meest effectieve communicatiestijl in elke situatie toe te passen.
De communicatiestijl van de ander herkennen. Collega, buurman, medespeler. In staat zijn aan te sluiten, je gedrag af te stemmen op de ander.
De ander luistert bereidwilliger, reageert positiever. Je invloed wordt groter. Goed en fout labels gaan aan de kant, verschillen worden gewaardeerd. Effectiviteit neemt toe.
Het team, de afdeling. Inzicht in de uiteenlopende communicatiestijlen van de teamleden. Begrijpen waarom de overleggen, discussies en besluitvorming lopen zoals ze lopen.
Effectief gebruik maken van elkaars verschillende kwaliteiten. Begrip en inzicht als basis om de manier van communiceren effectiever, plezieriger en waardevoller te maken.